Heb je al eens gekeken waar de trui die je nu aan hebt gemaakt werd? Wie weet welke wereldreis de grondstoffen voor jouw trui wel niet hebben afgelegd om nu in jouw kledingkast te eindigen. Tijdens het atelier ‘alle draden leiden naar Gent’ gaan we op zoek naar de weg die de verschillende grondstoffen van textiel hebben afgelegd in de longue durée. Gent heeft immers een lange en rijke geschiedenis als textielstad, maar veel grondstoffen kwamen van ver buiten Gent. Wat waren de ‘commodity chains’ van de textielnijverheid in het stedelijke landschap te Gent en hoe verhouden deze zich ten opzichte van internationale handelsroutes in een longue durée perspectief (van de middeleeuwen tot ca. 1950)? Deze hoofdvraag wordt geconcretiseerd in drie casestudy’s met de grondstoffen wol, vlas en katoen als vertrekpunt. Het Industriemuseum met haar rijke collectie aan spin- en weefmachines vormt het perfecte decor om dit uit te zoeken.

Tijdens de week zal je onder meer rondgeleid worden door het museum, een kijkje gaan nemen in het stadsarchief, een workshop digitale kaarten maken volgen en een rondleiding krijgen door Gent als textielstad. Je leert ook meer over verschillende weef- en kleurtechnieken en over de sociale en ecologische aspecten van de textielnijverheid. Op het einde van de week zetten we onze bevindingen uit op een digitale kaart die dan zal gepresenteerd worden op het Fair Fashion Fest dat zal doorgaan in het Industriemuseum op 25 en 26 april.

Max. aantal studenten: 25

Team: Robrecht Declercq, Marc Boone, Hilde Langeraert (Industriemuseum), Michael Limberger, Janna Everaert

Student: Peter Vandevoorde

Contact: janna.everaert@ugent.be