For English, see below.

Gent staat bekend om haar vele waterlopen die het centrum en de buitenwijken doorkruisen. Wie heeft er nog niet aan de Koren- en Graslei genoten van het zonnetje? Tijdens dit atelier kijken we naar al dat water in de stad. Welke rol speelde water in de geschiedenis van Gent en hoe evolueerde die waterlopen en hun functies doorheen de tijd (vroege middeleeuwen tot vandaag)? De Portus Ganda, de oude haven van de stad die vlakbij de Sint-Baafsabdij ligt, zal als vertrekpunt dienen. Neem dat maar letterlijk: we gaan ook zelf het water op! Het eindproduct van dit atelier is namelijk een audiogids/podcast – zowel Nederlands- als Engelstalig – voor mensen die vanuit het Handelsdok per kano, via de Portus Ganda, naar de Reep varen en terug. Op dinsdagvoormiddag steken we zelf de peddel in het water om te kijken welke interessante aanknopingspunten we zo zien om ons verhaal over de relatie tussen het water en de stad aan op te hangen. Naast deze kanotocht trekken we ook richting Stadsmuseum Gent (STAM) en het Stadsarchief van Gent om kaartmateriaal, materiële objecten en verhalen te sprokkelen als basis voor de audiotour en de bijbehorende kaart die we zullen ontwerpen.

Team

Janna Everaert, Michael Limberger, Maïté Van Vyve, Louka De Breuker, Myrte Bax, Apolline Debroux, Quinten Ogiers, Reinhart Colpaert, Eline Rasschaert, Harry Stroobandt, Eva Van Passel, Marie De Keulenaer, Amber-Luna Defauw, Wout Renders, Lina Kennes, Pilipenko Liudmila, Maxim Deleye

Contact: Janna.everaert@ugent.be

Resultaat

In het atelier Water en/and Portus Ganda maakten de studenten een audiogids om de geschiedenis van Gent vanop de kano te ontdekken. Dit deden ze in opdracht van Dokano vzw. Om deze audiogids te ontwikkelen trokken de studenten onder meer naar het STAM en naar het stadsarchief van Gent. Ze staken ook zelf de peddel in het water en gingen met de kano op prospectie langs de vaarroute. Het eindresultaat is een downloadbare kaart met daarop de vaarroute en een alternatieve wandelroute (voor wie liever niet het water opgaat). Via de QR-codes bij elke bezienswaardigheid komt je bij een audiofragment terecht. Je kan alle audiofragmenten ook hier beluisteren.

Information in English:

Ghent is known for its many watercourses that cross its center and suburbs. Who hasn’t yet enjoyed the sun on the Koren- or Graslei? During this workshop we look at the water in the city. What role did water play in the history of Ghent, and how did these waterways and their functions evolve over time (early Middle Ages until today)? The Portus Ganda, the old port of the city located near the Saint Bavo’s Abbey, will serve as a starting point. Quite literally so: we’ll also discover this history on the water itself! The end goal of this workshop is an audio guide / podcast – in Dutch and English – for people who canoe from the Handelsdok in Ghent, via the Portus Ganda to the Reep, and back. On Tuesday morning we will therefore put the paddle in the water and make this trip by canoe to see which interesting leads we see that will enable us to tell the history of the city and her waterways. In addition to this canoe trip, we will also visit Ghent’s City Museum (STAM) and the City Archives of Ghent to gather maps, material objects and stories for the basis for the audiotour and the accompanying map that we will design.

Contact: Janna.everaert@ugent.be