De marketingcampagne rond het Lam Gods draait in Gent dit jaar op volle toeren. Toerisme en horeca surfen gretig mee op de golf van belangstelling voor de restauratie van het beroemde altaarstuk. In het straatbeeld kom je verrassend uitgelichte details tegen (OMG!), maar hoe ‘Gents’ is dit meesterwerk eigenlijk? Wat vertellen de luxueuze stoffen, exotische bloemen en planten en tapijten die afgebeeld zijn over het ruimtelijke referentiekader van een vijftiende-eeuwse schilder en zijn atelier? Via een reconstructie van de herkomst van materialen, afgebeelde voorwerpen en de sociale en intellectuele netwerken van de schilder en opdrachtgevers, ontwerpen we een digitale kaart. De bewogen verhuisgeschiedenis van het altaarstuk maakt bovendien duidelijk dat het zich toe-eigenen van prestigieus erfgoed niet zonder betekenis is.

Max. aantal studenten: 20

Team: Frederik Buylaert, Jan Dumolyn, Els De Paermentier, Elisa Bonduel, Lisa Demets, Tineke Van Gassen

Studenten: Amadeo Debersaques en Bart Dryepont

Contact: tineke.vangassen@ugent.be